ردکردن این

دستگاه ساکشن روغن موتور چیست

برای تعویض روغن می توان از پیچ کارتل موتور استفاده کرد که این روش قدیمی و منسوخ شده است اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه ساکشن روغن برای این عمل طراحی شده است که با مکانیزم ایجاد خلاء توسط باد و سپس مکش روغن از انتهای مخزن روغن موتور خودرو به راحتی عملیات تعویض روغن موتور صورت می پذیرد و همچنین دیگر نیازی به باز و بسته کردن پیچ کارتل نمی باشد .

مزایای استفاده از دستگاه ساکشن روغن موتور 

استفاده آسان برای تخلیه روغن کهنه انواع خودرو

آموزش کار با دستگاه ساکشن روغن بادی

برای راه اندازی دستگاه ساکشن روغن موتور بادی ۲ قسمت ورودی باد داریم یکی برای مخزن و دیگری برای مکندگی قسمت شیشه بالا می باشد.ابتدا شلنگ ورودی باد را با فشار ۷بار وصل می کنیم توضیح اینکه شیر تخلیه روغن زیر شیشه حتما باید در حالت بسته باشد.حال منتظر می مانیم تا عقربه روی شیشه از ۵۰۰ psi بالاتر و تا محدوده ۶۰۰ psi بیاید،حال خلا مورد نظر ایجاد شده و دستگاه آماده انتقال روغن سوخته از موتور به ساکشن روغن بصورت فشار مثبت به منفی می باشد،سپس بسته به نوع خودرو لوله تخلیه مورد نظر را انتخاب و به شلنگ تخلیه وصل کرده و داخل مخزن روغن موتور خودرو می گذاریم و شیر تخلیه روی شلنگ را باز کرده و دستگاه شروع به مکش روغن کهنه و

انتقال آن به داخل شیشه ساکشن می کند. سپس شلنگ تخلیه را درآورده و شیر آن را می بندیم.

از شیرتخلیه زیر شیشه جهت انتقال روغن کهنه از شیشه ساکشن روغن به مخزن اصلی ساکشن روغن استفاده می کنیم تا شیشه بالایی تخلیه کامل گردد.

دستگاه ساکشن روغن جز مهم ترین دستگاه های تعویض روغنی می باشد.

۵- ساکشن روغن دو منظوره:عملکرد مکش و تخلیه این مدل ساکشن روغن مشابه مدل برقی و بادی می باشد با این تفاوت که با تنظیم پیچ جداگانه قابلیت تزریق روغن جدید را داشته و به اصطلاح ساکشن روغن دو منظوره می گویند.

۶- ساکشن روغن کامیونی/ساکشن روغن کامیونی جک دار: عملکرد این ساکشن روغن همانند ساکشن روغن برقی و یا بادی می باشد با توجه به اینکه مخزن آن بزرگتر بوده و برای تخلیه روغن موتور خودروهای سنگین استفاده می گردد ، ضمنا برخی مدلهای دستگاه ساکشن روغن کامیونی دارای جک می باشد که مخزن بالای آن خم شده و هم سطح زمین می گردد تا در صورت نیاز به تخلیه روغن از زیر پیچ کارتل به داخل مخزن از آن استفاده گردد.

۷- دستگاه تزریق روغن: این دستگاهها عموما در مراکز اتو سرویس و تعویض روغن خودرو سنگین استفاده می گردد و با توجه به اینکه حجم روغن جدید جهت تعویض روغن ماشین سنگین حدود ۴۰ لیتر می باشد و توسط اپراتور یا تعمیرکار حمل پیمانه های روغن سخت و سنگین می باشد از دستگاه تزریق روغن ماشین سنگین ، جهت ریختن روغن بصورت اتوماتیک و با حجم مشخص

تفاوت ساکشن روغن موتور برقی

ساکشن روغن برقی قدرت مکش بیشتری داشته و مهم ترین مزیت دستگاه ساکشن روغن برقی ، عدم نیاز به کمپرسور باد می باشد و با برق شهری و برخی مدل ها با برق باتری خودرو کار می کند . همچنین در مدل هایی ساکشن روغن برقی حالت ۲ منظوره داشته و برای تزریق روغن و مکش روغن مورد استفاده قرار می گیرد ضمنا” در مدل هایی ساکشن روغن دارای قیف بالا می باشد که اصطلاحا” به آن ساکشن روغن قیف دار می گویند و عملکرد قیف بالا فقط برای مصارف تخلیه روغن از زیر پیچ کارتل موتور هنگامی که خودرو روی جک های بالابر می باشد استفاده می گردد و روغن کهنه را به داخل مخزن انتقال می دهد ، ساکشن روغن موتور در مدل های زیر بصورت معمولی و

قیف دار در بازار موجود می باشد .

ساکشن روغن بادی

ساکشن روغن برقی

ساکشن روغن کامیونی

ساکشن روغن کامیونی جک دار

ساکشن روغن خودرو سنگین جک دار دارای قیف

حال جهت تخلیه روغن جمع شده از مخزن اصلی پایین که در اکثر دستگاهها دارای نشان گر می باشد شلنگ باد را با فشار ۷ بار به مخزن اصلی متصل کرده و دقت می کنیم که شیر تخلیه روغن از شیشه به مخزن در حالت بسته باشد  سپس شیر باد ورودی را باز کرده و منتظر می مانیم تا درجه باد

روی ۲٫۵ الی ۳ بار را به ما نشان دهد.سپس  شلنگ پشتی یا شلنگ تخلیه را داخل بشکه گذاشته و شیر آن را باز کرده و کل روغن کهنه از دستگاه استخراج می گردد پس از اتمام کار شیر تخلیه را بسته و شلنگ باد ورودی را از مخزن پایین جدا می کنیم.

نکته: جهت مکش بهتر توصیه می گردد همیشه شلنگ باد به ورودی مخزن بالا وصل باشد.در غیر اینصورت با خلا ایجاد شده تا حدود ۳ مرتبه بدون اتصال شلنگ باد می توان از ساکشن روغن استفاده کرد.

انواع ساکشن روغن موتور

۱ – ساکشن روغن بادی : مکانیزم عملکرد این دستگاهها فقط توسط باد می باشد و مزیت مهم آن عدم نیاز به برق،نداشتن دینام و در نتیجه استهلاک کمتر و طول عمر بیشتر نسبت به ساکشن روغن

برقی است.

۲- ساکشن روغن برقی: مکانیزم عملکرد این دستگاهها با الکتروموتور تعبیه شده در آن می باشد که کار ایجاد خلا را انجام می دهد و نیازی به کمپرسور باد ندارد و برای انجام کار دستگاه ساکشن روغن برقی همیشه به پریز برق نیاز داریم.

۳- ساکشن روغن برقی با برق خودرو: مکانیزم عملکرد این دستگاه با الکتروموتور تعبیه شده در آن می باشد که نیروی خود را از باتری خودرو تامین می کند و کار ایجاد خلا را انجام می دهد ولی مناسب برای امداد خودروها یا مصارف خانگی می باشد زیرا از لحاظ عملکرد ، قدرت مکش آن نسبت به ساکشن روغن بادی و ساکشن روغن برقی (با برق شهر) کمتر است و برای تعمیرگاهها و اتو سرویس ها مناسب نمی باشد.

۴- ساکشن روغن قیف دار: این مدل ساکشن در مدلهای ساکشن روغن قیف دار برقی و ساکشن روغن قیف دار بادی موجود می باشد و تفاوت آن فقط در داشتن قیف بالای آن می باشد و استفاده از قیف بالا فقط برای مصارف تخلیه روغن از زیر پیچ کارتل هنگامی که خودرو روی جک های بالابر قرار گرفته می باشد که توسط لوله متصل به قیف روغن سوخته از زیر پیچ کارتل به مخزن اصلی انتقال می یابد و عملکرد کلی آن با دیگر دستگاهها یکسان می باشد.

تمیزی محیط پارک خودرو با توجه به اینکه برخی کارتل ها ضربه خورده و ناصاف است و نشتی روغن دارد و با بست و باز پیچ کارتل آسیب بیشتر می گردد.

عدم بازو بسته کردن پیچ کارتل

عدم نیاز به چال سرویس با توجه به استاندارد روز دنیا

مشاهده روغن سوخته تخلیه شده توسط صاحب خودرو و نشان دادن وضعیت سلامت خودرو به جهت عدم مخلوط بودن روغن با آب یا مواد دیگر

تمیزی محل و نریختن روغن سوخته در محیط تعمیرگاه

انجام عملیات مکش و تخلیه روغن از روی موتور خودرو

اندازه گیری کامل روغن و اطمینان از مقدار کاهش روغن

قطعات تشکیل دهنده دستگاه ساکشن روغن موتور

مخزن بالا یا شیشه فانوسی

مخزن اصلی پایین

جعبه شلنگها و کانکتورهای تخلیه

شیر تخلیه روغن از موتور به ساکشن

درجه های فشار سنج

سوپاپ اطمینان ساکشن روغن

شیر تخلیه روغن از ساکشن به بشکه

الکترو موتور یا دینام (در مدلهای برقی)

قیف بالا(در مدلهای قیف دار)

نحوه عملکرد دستگاه ساکشن روغن موتور به شرح زیر می  باشد

با روشن شدن دستگاه هوای داخل فانوس ( شیشه ساکشن روغن ) تخلیه می شود و این افت فشار باعث بوجود آمدن خلاء در فانوس ( شیشه ساکشن ) روغن موتور می شود . به همین جهت با اتصال شلنگ تخلیه روغن از یک طرف به موتور ماشین و از طرف دیگر به مخزن دستگاه ساکشن روغن موتور جریان از فشار مثبت به سمت فشار منفی رفته در نتیجه روغن سوخته از موتور ماشین به مخزن دستگاه ساکشن روغن موتور تخلیه می گردد . اکثر دستگاه های ساکشن روغن موتور شامل یک محفظه شفاف یا همان فانوس هستند که تعمیرکار بتواند حجم روغن ، رنگ و همچنین مشکلاتی از قبیل ورود آب به روغن موتور تخلیه

شده را مشاهده نماید و از خسارت های بعدی تا حدی جلوگیری کند .

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *